تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/11/28 - 10:01
کد خبر: 302374

برگزاری میزگرد طرح تحول سلامت با حضور دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی؛

اسماعیلی: مبنای طرح تحول سلامت بر درمان بود نه پیشگیری/ پارسی: نظام بهداشتی، نظامی پزشک‌سالار و پزشک‌محور است

اسماعیلی: مبنای طرح تحول سلامت بر درمان بود نه پیشگیری/ پارسی: نظام بهداشتی، نظامی پزشک‌سالار و پزشک‌محور است

متاسفانه و یا خوش بختانه نظام سلامت کشور با نظام آموزش پزشکی کشور یکی است و این موضوع باعث شده است تا ما یک نظام سلامتی پزشک سالار و پزشک محور داشته باشیم و به جای این که نظام سلامت ما بر محور پیشگیری باشد، درمان محور است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طرح تحول سلامت یکی از فعالیت های مهم دولت در حوزه بهداشت و درمان و حتی در صورت کلان آن است. چندی پیش دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر پیشین بهداشت در اعتراض به تأمین نشدن بودجه وزارت بهداشت جهت اجرای کامل طرح تحول سلامت از سمت خود استعفا داد و جای خود را به سعید نمکی سپرد. این طرح که از ابتدا با انتقادات فراوانی از جمله انتقادات پرستاران روبرو بود، اکنون به عنوان یک چالش برای دولت محسوب شده است که از یک طرف دستاورد مهمی برای آن محسوب می شود اما از طرف دیگر هزینه های این طرح برای دولت سنگین است.

«خبرنامه دانشجویان ایران» با برگزاری میزگردی با حضور دانشجویان دانشگاه های مختلف علوم پزشکی به بررسی نتایج و آینده طرح تحول سلامت پرداخت. در این میزگرد محمد هادی اسماعیلی، قائم مقام انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، امیر حسین بابایی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل، رضا پارسی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و علی دانشور، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بررسی نقاط قوت و ضعف طرح توسعه پرداختند.

اسماعیلی: مبنای طرح تحول سلامت بر درمان بود نه پیشگیری
محمدهادی اسماعیلی، قائم مقام انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول نظام سلامت، یکی از طرح هایی است که در دولت یازدهم برای بهبود نظام سلامت کشور با سه رویکرد کلی حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت، ارتقا کیفی خدمات تصویب شد.

اسماعیلی ادامه داد: این طرح با هدف هایی از قبیل افزایش پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت های مستقیم از جیب مردم، کاهش تعداد خانواده هایی که با هزینه های کمر شکن مواجه هستند،بهبود وضعیت بیماران اورژانسی و تقویت سیستم اورژانسی کشور شکل گرفت.

او گفت: مسئله عمده این طرح مشکلات مالی ان از جمله اتکای آن به بودجه های  نفتی بود که با بی ثباتی قیمت نفت در بازار جهانی این طرح نیز با چالش روبرو شد. طبق قانون بودجه ای کشور در سال 92 اعتبارات نظام سلامت بالغ بر 19 هزار میلیارد تومان بود امام بعد از دو سال با اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه های نظام سلامت کشور بیش از 50 هزار میلیارد تومان رسید و در واقع هزینه های پیش بینی نشده زیادی را به وجود آورد.

او ادامه داد: در واقع مشکل اصلی طرح تحول سلامت آن بود که مبنای آن بر درمان بود نه بر پیشگیری، این در حالی است که نظام های سلامت در جهان بر پیشگیری تاکید می کنند نه بر درمان که این رویکرد مشکلات عدیده ای را به بار می آورد.

اسماعیلی ادامه داد: هزینه های طرح تحول سلامت به جایی رسیده است که اکثر بیمه ها با مشکلات مالی روبرو شده اند، طبق آمار سال96 هزینه های بیمه سلامت به 100 هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال های گذشته بیش از دوبرابر شده اما باز هم جوابگوی هزینه های سنگین طرح نیست.

او گفت: مشکلات مالی این طرح به جایی رسیده است که طبق آمار سال گذشته، دولت 40 هزار میلیارد تومان به شرکت های داروخانه و داروسازی بدهی داشته است. بدهی دولت به بیمارستان ها حدود120هزار میلیارد تومان است و کسری بودجه وزارت بهداشت 30 هزار میلیارد تومان است. از معضلات دیگر تقاضای القایی بود که طبق آمار 5 الی 6 درصد آمار بستری ها در کشور افزایش پیدا کرده است.

قائم مقام انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: برای تکمیل و اصلاح طرح تحول سلامت باید ازافراد صاحب نظر استفاده شود، دولت باید قبول کند که طرح تحول نظام سلامت به شیوه قبلی شکست خورده است و باید به فکر اصلاح جدی طرح تحول سلامت بود.  باید به فکر ارتقا عدالت، مدیریت هزینه ها و تغییر سیستم از درمان محوری به پیشگیری محوری باشیم.  بودجه های نفتی باید کنار گذاشته  شود و به دنبال تامین بودجه از منابع پایدار بود. در واقع اگر می خواهند طرح در مسیر درستی حرکت یابد تغییرات اساسی در آن شکل بگیرد.

پارسی: هزینه های بالای خدمات درمانی باعث شد که روسای دانشگاه ها از بودجه بخش اموزشی بکاهند
محمد پارسی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این میزگرد گفت: به این طرح نمی توان به نگاه صفر و یکی نگاه کرد. این طرح دارای مزایا و معایب متفاوتی است، برای مثال در یک کفه آن افزایش حضور پزشکان در مناطق محروم و افزایش حقوق پزشکان در مناطق محروم، افزایش زیرساخت ها در شهرستان ها و افزایش تدریجی زایمان طبیعی، نظم در بیمارستان ها و کاهش هزینه های جانبی بیمارستان ها از مزایای این طرح بود که با واکنش مثبت مردم روبرو بود.

پارسی گفت: متاسفانه و یا خوش بختانه نظام سلامت کشور با نظام آموزش پزشکی کشور یکی است و این موضوع باعث شده است تا ما یک نظام سلامتی پزشک سالار و پزشک محور داشته باشیم و به جای این که نظام سلامت ما بر محور پیشگیری باشد، درمان محور است.

او ادامه داد: منبع درامد وزارت بهداشت نتوانست از منابع تامینی خود برای طرح تحول سلامت استفاده کند و همین موضوع باعث شکست این طرح شد، اگر چنانچه زمانی برسد که نواقص این طرح از جمله منابع درآمدی آن، تامین هزینه ها و نحوه توزیع درآمدها بر طرف شود می تواند طرح خوبی باشد ولی متاسفانه در حال حاضر از آنجا که امکانات اولیه و زمینه ای آن را نداریم، اصرار بر حفظ این طرح موجب می شود تا هزینه های کلانی را خرج کنیم.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: به دلیل همان پیوستگی بین نظام آموزش و درمان، هزینه های بالای خدمات درمانی باعث شد تا روسای دانشگاه ها از بودجه بخش آموزشی کاسته و بودجه را به سمت مصارف درمانی ببرند، این موضوع تأثیرات خود را در نظام آموزشی کشور داشته است و دانشگاه ها را در قسمت های فرهنگی و آموزشی با مشکلاتی روبرو کرده است.

پارسی در مورد مالیات بر پزشکان نیز گفت: اگر مالیات بر پزشکان را افزایش دهیم، تعارضات پرسنلی کاهش پیدا می کند و نیز از میزان تمایل افراد برای قبولی در رشته های پزشکی کاسته می شود، طرح تحول سلامت می تواند از طریق مالیات بر ارزش افزوده و منابع درآمدی دیگر و جبران کسری بودجه ها ادامه پیدا کند.

دانشور:حقوق ناعادلانه بین پزشکان و کارمندان
علی دانشور، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به معایب طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول سلامت با هدف افزایش دسترسی به کالاها و خدمات درمانی و افزایش عدالت صورت گرفت اما متاسفانه بعد از گذشت چند سال هنوز نتوانسته است به اهداف خود دست پیدا کند.

او گفت: گرچه این طرح تا کنون مزایای داشته است اما معایب آن هنوز بر طرف نشده برای مثال مراجعه بی مورد مردم به بیمارستان ها یکی از مشکلات اصلی این طرح است. مراجعه بی مورد مردم به بیمارستان ها موجب شده است که بیمارستان های دولتی دیگر نتوانند پاسخگوی نیازهای کاذب و حجم بالای مراجعات مردمی باشند و کیفیت درمانی کاهش پیدا کرده است.

دانشور ادامه داد: مشکل دیگر این طرح نیز حقوق ناعادلانه در میان پزشکان و کارمندان و کادر درمانی است که میان پرستاران نارضایتی عمومی ایجاد کرده است و خود به یک چالش در این طرح تبدیل شده است

بابایی: زحمت را پرستار می کشد ام حقوق را پزشک می گیرد
امیرحسین بابایی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل پیرامون طرح تحول سلامت گفت: ریشه یابی بحران کنونی در نظام سلامت توسط دلسوزان نظام قبل از اجرای طرح تحول سلامت پیش بینی شده بود اما متاسفانه کسی گوش نکرد.

امیرحسین بابایی گفت: متاسفانه در حال حاضر بین پرسنل نظام سلامت شکافی ایجاد شده است به صورتی که 300 درصد حقوق برخی از پزشکان افزایش پیدا کرده است اما برای پرستاری که کار بر روی دوش اوست افزایش حقوقی نداشته ایم. این درحالی است که عملا با مراجعات مردم به بیمارستان های دولتی کار پرستاران بیشتر شده است اما حقوق کمتری دریافت می کنند، این همان تضادی است که در نظام سلامت کشور به وجود آمده است.

او ادامه داد: در واقع  کار را پرستاران انجام می دهند اما حقوق به جیب پزشکان می رود، راه حل منطقی آن است که خدمات تعرفه گذاری شود، این کار هزینه های درمانی را نیز کاهش می دهد و هزینه پرداخت بیمه ها را پایین می آورد و بیمه ها از خطر ورشکستگی نجات پیدا می کنند. به نظر من باید به تعرفه گذاری به صورت جدی نگاه شود

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top